Paraetaten

RedakTom 17. februar 2009 kl. 12:00 i Rogers venner

Vi har en oppdatering av Rogers Venner.
Denne gangen har jeg ikke vært og snoket rundt på nettserier.no. Denne karen har oppsøkt oss helt på egen hånd, noe som viser ståpåhumør og innsatsvilje, og som er noe man er nødt til å ha i overflod, dersom man skal svinge seg opp i seriebransjen.

Dermed har jeg gleden av å presentere

Paraetaten av Magne Taraldsen.

Magne Taraldsen er et relativt ubeskrevet blad i den norske seriefloraen. Så jeg lar han beskrive det bladet selv:

Jeg er en 31 år gammel mann som opprinnelig er fra Sandvollan i Inderøy kommune i Nord-Trøndelag, men er nå bosatt i Oslo. Der jobber jeg for Broadcast Text og oversetter/tekster serier og filmer for bl a TVNorge og Canal+. Jeg har en herlig samboer, hun er svensk og heter Frida. Mine store hobby har alltid vært tegning og tegneserier. Min første store helter var Supermann, Sølvpilen og Donald Duck (antar at jeg er enestående på det punktet). Jeg kjøper fremdeles tegneserier. Pondus, Rocky og Tommy & Tigern kjøper jeg fast, og det hender jeg slenger innom Outland og kjøper interessante samlinger. Jeg leser også om del OM tegneserier. Ja, man kan kalle meg middels interessert.


I min bok kalles dette relativt autistisk på seriefronten. Men det har gitt ham et godt grep om mediet han har valgt. Serien heter som sagt Paraetaten, og i stedet for at jeg skal sitte og finne på ting om den, foretar jeg et grep (også kjent som klipp-og-lim fra mailen hans) og lar ham presentere serien selv:

I lengre tid, ja, flere år, har jeg prøvd meg på stripeserier. Jeg har sendt inn til noen konkurranser, uten å komme helt opp. Et problem har vært å finne en konsept for serien som jeg virkelig likte. Og i vår, etter å ha lest Hellboy, kom jeg på å lage en humorserie om en gruppe som undersøker paranormale fenomener (á là BPRD i Hellboy), og bestemte meg for å gjøre det til en statlig etat - siden etater er så morsomme. Resultatet ble ParaEtaten - Etaten for paranormaliteter. Jeg skapte fire hovedpersoner til serien:

  • Filip Jokus, magiker
  • Klara Vojant, synsk
  • Garm Gråbein, varulv
  • UFO-mann, romvesen.


I stedet for å sende serien til diverse forlag, bestemte jeg meg for å dra sølvskjeen ut av munnen og ta den i egen hånd og publisere serien på verdensveven www.paraetaten.no.

Serien er i startfasen, så det er mye utvikling som gjenstår. Bl.a. har jeg nettopp gått bort fra å tegne på ark til å lage serien 100 % digitalt med et tegnebrett tilkoblet PC og programmet Manga Studio.
Mine inspirasjonskilder til serien er:

  • Pondus,
  • PvP,
  • Rocky,
  • Girls with Slingshots,
  • Wapsi Square,
  • Viggo,
  • Zippy the Pinhead
  • og Pogo.

Ser man det. Og ser man videre, så vil man også få se serien, som presenteres i glorius sort/hvitt.

ROGERS VENNER
Paraetaten av Magne Taraldsen

Som Magne sier innledningsvis er Paraetaten et prosjekt under utvikling. Og nå er det opp til oss Rogers Venner og andre serieinteresserte å se på serien med et kritisk øye for å se hva som kan gjøres for å få serien opp på et nivå der den er fristende for bladredaktører. Jeg kommer, som vanlig, underveis til å bistå med mine refleksjoner, og håper at andre ser på serien med et åpent og kritisk blikk. Det er viktig å huske at dette kun er synsing fra alles side. Pluss at ingen er tjent med lange kiss-ass-sessions der man kun får høre hvor bra serien er.
Serien er i utgangspunktet bra, ellers ville jeg ikke publisert den på Rogers Venner.

Vi skal gjøre det vi kan for å få den bedre. Da er kommentatorfeltet åpent for innspill

Mer paraetaten finner du her!

Her er kommentarene fra gamle pondus.no

 

Major Skalle
En særdeles god strek, det skal du ha. Allikevel finner jeg spesielt noen av poengene litt øh… hva skal vi kalle det? Mangel på noe bedre? Stripe 10 og 18 er eksempler på dette. Jeg sier ikke at de suger bajsbrallor, men jeg humret ikke på samme måte av dem som de andre. Billig er vel kanskje ordet jeg er ute etter. Og jeg mener at poenget i stripe 7 ville kommet bedre fram (og igjen vært morsommere) dersom korken allerede hadde vært skrudd av i rute to eller tre. Ellers virker konseptet ganske morsomt.

Øystein
Ganske morsom men det er noe som mangler

Frk. Blips
Konsept med stort potensiale, og kurante tegninger. Men jeg synes også at det er noe som mangler. Poengene er for slappe, humoren mangler den snerten som trengs for å få meg til å le.

RedakTom
Jeg synes dette er et blikk tilbake til svunnen tid. Det er ikke det hippeste jeg har sett rent humormessig. Konseptet er veldig sterkt. Et utrolig fett konsept, men jeg synes vel kanskje at poengene ble vel generiske. Sånn som stripe 18. Han hadde forspist seg på kaker? Oi. Det er utrolig mange muligheter som åpner seg med den konstellasjonen av hovedpersoner, og jeg har virkelig lyst til at Magne tar og jobber mye mer med hvilken retning han vil dra historiene, og dermed poengene.
Tegnemessig er det solid håndtverk. Ingen ting å utsette på det, egentlig. Men det setter likevel ikke internett i brann. Kunne likevel vært interessant å se denne serien i farger. Den har potensiale, men det er fortsatt uforløst.
Litt senere skal jeg ta for meg et par striper og se nærmere på dem. I mellomtiden kan dere kikke etter et par opplagte timingfeil i et par av stripene…

Ai carumba
Må si jeg var veldig skeptisk til denne serien. Har ikke godt forhold til de som tekster tv-program, mange ufattelige oversettelser. Men til tross for dette overasker serien og er ikke så verst. Flott tegnet og ok poeng, men for å virkelig slå an må nok poeng bli bedre og mer original og overaskende.

Simen
Jeg ble imponert… Noe av det mest gjenomførte fra Rogers Venner til nå, men jeg som andre lurer litt på timingen… Nr. 15 er ett godt eksempel på dette: Nødrimet er jo morsomt nok, men det kunne kanskje vært enda dårligere, og jeg føler også at det tar litt for lang tid fra han gjennomfører tryllingen til vi får se spøkelset. Og det at spøkelset sier: “OI! Burde kanskje ha tatt på ett rent laken i dag” eller hva det var blir litt langt… for å få en punch-line bør den være kort! og… Tro det eller ei.. Ha punch. det føler jeg ikke den linja har…
ett veldig lite grep kunne vært å ta vekk “i dag” så det blir, “OI! Skulle hatt på ett rent laken” selv om det jo heller ikke er optimalt selvfølgelig xD langt ifra :P Men det er ofte små ord som bør fjernes om mulig som gjør poengene morsommere :)

tippe-ulf
Morsom og lett leslig. Både tegninger og tekst. Litt varierende kvalitet på stripene, men jeg kan ikke si at jeg kjedet meg under gjennomlesningen. Denne er mer underholdende enn enklete av biseriene i “Kollektivet” - et blad jeg har abonnement på. Reint tegnemessig har jeg ingenting å komme med, all den tid jeg ikke kan noe. Men jobb litt med enkelte poeng - jeg tror dette kan bli en bra serie!

Gulløien
Lekse til neste gang. Spiss figurene og gjør de mere ulike. Nå enser jeg ikke forskjell på ufo mann , garm gråbein og de to andre. Hva ufo mannen angår. Et vesen fra out of space har vel særere matvaner enn småkaker? Hva tenker og synes ufo mannen om livet på jorden? Både ufo mannen og gråbein er for mennesklige. Har Gorm, vareulven et alter ego?

Hans Olav
Tegning har jeg ikke noe å si på, streken er god og tydelig. Det eneste måtte være det kollega Gulløien nevnte over her, at figurene er litt for karakterløse, det er i utgangspunktet ikke noe som gjør at du umiddelbart kjenner igjen personene hver for seg. Konseptet er flott, jeg er spesielt svak for det grunnet min interesse for det paranormale og okkulte.
Punchmessig er det en del å hentet - med mindre ideen din er å ha en litt tørrvittig dokumentarisk stil. I så fall funker det som fjell. Hvis ikke, er det som Reddis er inne på, for generisk, for forutsigbart, for forventet. Men dette er absolutt et konspet jeg har tor på, så er det bare å stå på.
Jo, forresten; som Gullis never; Varulver er jo ikke uvler hele tiden, det er de kun ved fullmåne/natterstid. Hvordan er Gorms mennekslige alter ego? Der er det potensial til en del ugang og moro, tror jeg.

Hege
Dette konseptet likte jeg veldig godt. Men jeg føyer meg inn i rekken angående den lille “snerten” og mangel på personlighet hos figurene. Jeg tror at trollmannen kanskje skulle vært mye mer sarkastisk,at det er en type som ser litt kritisk og skjevt på ting og ikke er redd for å annonsere det til verden. Men det at jeg kun TROR det og ikke VET det sier jo sitt? Og det gjelder jo de andre figurene og. Dra de litt lenger fra hverandre og klargjør sterke personlighetstrekk. Da blir vitsene automatisk morsommere og poengene kommer lettere frem. Ellers tror jeg dette kan bli en hit!

San Miguel
Syns streken er veldig god, men også jeg syns poengene er litt tamme. Skulle likt å se serien i farger.

RedakTom
Jeg liker tanken som Hans Olav nevner, om at du utvikler dualiteten i varulven. Denne serien minner meg ganske mye om en serie som har gått i Larsons Gale Verden. Jeg husker ikke helt hva den heter, men den handler om et romskip, og en gjeng som er ombord. Den er tidvis veldig morsom, men altfor ofte faller den i fella å levere generiske poeng, mer enn å finne poeng som er morsomme fordi det er en god setting.
Når det gjelder det med timing i stripene, som jeg sa at jeg skulle komme tilbake til, så er det viktig å tenke på at det ligger en tegneseries natur at det foregår tid mellom rutene. Dermed er det ofte ikke så veldig nødvendig å skrive “senere” i en tegneserierute. Fordi vi VET at det foegår senere enn forrige rute. Jeg tenker spesielt på den “Senere i Syden”-stripa. Den kunne jo også vært morsommere (i min barnslige verden) dersom han heller bestemte seg for å hjemsøke Playboy Mansion.
Vi har ennå ikke sett Magne her i tråden, men det virker som om vi alle er enige om at det er høyst kompetent tegnet, men at det mangler den siste lille finishen som gjør at dette blir mer enn en kompetent tegnet serie, men en gjennomført morsom greie, som yter konseptet rettferdighet. For konseptet er meget tøft.
Såpass at jeg er litt ergelig fordi jeg ikke har kommet på det sjøl.. :)

Magne Taraldsen
Hei alle sammen! Først vil jeg takke for all den kjempefine kritikken dere har gitt meg. Det har vært fint å høre skryt - alle mennesker er svake for ros, og jeg er intet unntak. Og det har virkelig vært til stor hjelp for meg å høre hva dere mener ikke fungerer, det sin ikke fungerer optimalt, og det som burde endres. Det er veldig vanskelig å se på det en lager objektivt. Og hvis man ser at noe ikke fungerer, trengs det ofte en person utenfra til å påpeke hvorfor det ikke fungerer.
Dere skriver at poengene av og til blir for dvaske, og det kan jeg se. Tror jeg kan iblant kan bli for ivrig etter å få ferdig en stripe, eller fortsette en historie, slik at poengene får lide. Jeg skal bli flinkere å bruke mer tid på det, se ting fra en annen vinkel og tenke nytt. Ja, figurene må utvikles. Hadde utgangspunktet tenkt å gjøre Filip mer sarkastisk (eller egentlig mislykket sarkastisk), men har ikke fått det til å funke. Skal skjerpe meg, og har utarbeidet stikkord fo hvordan hver enkelt figur skal være, men samtidig la det være rom for utvikling.
Hadde tenkt å presentere noen bakgrunnshistorier etter hvert - tror dere det er lurt? Garms “varulvitet” er absolutt noe jeg skal gjøre noe med, det samme med UFO-manns “utenomjordiskhet”. Puh, det er vanskelig å sjonglere med fire figurer, men det gir også stort spillerom.
Timing er noe jeg må bli bedre på, ja. Men jeg er redd for at jeg best lærer gjennom erfaring, men i og med dere har påpekt at jeg må bli bedre i det, kan jeg nå bli flinkere til å se kritisk på akkurat dette.
Simen, takk for tipset om at punchlinen bør være kortere. Du har jo helt rett! Hadde forventet meg litt mer negativ kritikk til tegningene. Syns jeg sliter med å finne én stil. Skal prøve å skjerpe meg der også.
Farger blir det nok ikke med det første, men i de nyere stripere har jeg begynt å bruke raster. Jeg legger ut tre striper i uka og har en fulltidsjobb i tillegg (bra jobben min ikke ble en altfor stor hemsko for deg, Ai carumba :)), og har ikke tid til å fargelegge stripene.
Kanskje en gang i framtiden når jeg blri mer effektiv i min serieskaping. Nok en gang, tusen takk for alle kommentarer, folkens. Håper det blir flere, enten her eller direkte til meg på nettsiden min eller på e-post. Dere har gitt meg mye å tenke på og ny giv til å fortsette med ParaEtaten.

Håkon
Konseptet er jo fjellstøtt og tegningene er på god vei til å bli veldig flotte. Vitsene er nok noe blaute, men Magne er til dels enig, så da er det jo tenkes at dette kan forbedres. Den første følelsen jeg fikk var at dette burde være et konsept som passet godt som en tegnefilm eller som en lengere tegnet historie - og ikke så godt som stripe. Og jeg tenker vel også at dette opplegget kanskje har et større publikum hos barn. Både konseptet med søte, overnaturlige vesener og en enkel og uskyldig humor. Så et tips ville være å gjøre det mer barnslig, lage en historie på 10 sider og gi det til redaktøren for Kaptein Sabeltann. Et annet tips er som de andre er inne på; jobb mer med manus.

Gulløien
Det er fint mulig å lage lengere historier med striper som lever sitt eget liv hver for seg. De som lager tegneserier skal både være historieforteller og ressigører og tegnere forstås. Et tips kan være å lete etter tips og råd utenfor stripene. Hvordan er regien og kamerføringen i en film, Hvordan er en novelle oppbygd osv. Hvordan er komposisjonen i et maleri osv.
Jeg ser for meg ParaEtaten som en parodi på “TvNorge” Fornemmelse for mord, X Files og Gry Janicke å se tv Norge en kveld skulle gi mer enn nok. Som nevnt før vil historiene bli bedre når du får skilt og utnyttet potensiale til rollefigurene. Gråbein bør du gjøre mere ond og slem i utseende. Han trenger ikke være det i væremåte, men du vil få en kontrast.
Vi liker kontraster mellom utseende og væremåte. Den lille søte kanninen som er leder for en satanisk bevegelse. Hvithaien som er hinduist ( og veldig sulten). Jeg er ikke enig at Fillip bør være den sarkastiske. Det ligger opplest og vedtatt at gutta skal være de ” Skeptiske” for det er vel en skeptikker her?
Gjør ufomannen til den skeptiske. Ikke noe slår et romvesen som ikke tror det er liv der ute.

Simen
JEg foreslår at om du noen gang vil prøve å ta dette til trykkeriet, starter du hele serien på nytt… sånn at redaktører og lesere blir kjent med figurene helt fra starten og at de ikke forandrer seg for mye under veis, dvs. du tegner de stripene du har og modifiserer de tingene som har blitt nevnt.
Dvs. Du jobber litt mer med poengene: for du har mange bra vitser… de kommer bare ikke helt frem med en god punch line… se på første stripe… det er jo en dødsbra vits, men den blir litt våt og dvask når han sier GTA4… blir så tungvindt å si inne i hodet sitt… og dessuten er det ikke sikkert at alle vet hva GTA4 er(?) prøv evt. med playstation(?).
Du karakteriserer karakterene litt mer… jeg lo inne i meg når jeg leste gulløiens tips til karakter endringer i posten foran meg… Ufomann tror at jorda er den eneste planeten i verden… evt. han jobber i paraetaten og tror egentlig ikke på overnaturlige ting i det heletatt.
Varulven er dødsskummel og skremmer trollmanen, det viser seg at han er homofil? og veldig femi? og som RedakTom sa: Hva om spøkelset dro til Playboy Mansion? :P genialt :)
Jobb litt med vitsene i hver av de stripene du har, spiss karakterene og vips (med det karaktergalleriet du nå sitter med) har du et utgangspunkt for hundrevis av striper! Og med de nye vitsene og folkas nye personligheter i disse stripene kan det jo hende du klarer å lure en redaktør? uansett tror je det ville være veldig god øvning å lage disse stripene på nytt, spisse vitsene og folka og etter det jobbe med nye striper… For de karakterene folk her har hjulpet deg å lage er en vinnerstab fra tidenes castingfirma ville jeg si!
JEG hadde lest den serien jeg ser for meg du kan lage nå i allefal!
lykke til videre :)

Magne Taraldsen
Takk, takk, rådene strømmer på. Hyggelig å høre at jeg har et konsept som funker, eller iallfall KAN funke. Og det er også hyggelig å lese hvor engasjert dere er og lese forslagene deres. Håkon, ParaEtaten kommer nok til å fortsette som stripeserie, selv om den er oppbygd av lengre historier. Dette fordi jeg liker stripeformatet. Kanskje prøver jeg meg på et annet format senere.
Det virker som det er ulike syn på hvordan figurene bør være, og det er artig å lese. Siden det ikke finnes noen fasit her, velger jeg å følge mine egen ideer, samtidig som jeg er åpen for kritikk og kommentarer om dem.
Simen, du mener jeg burde starte serien på nytt. ParaEtaten er min første lengre stripeserie, og jeg tror jeg heller vil la den utvikle seg i stedet for å begynne på blanke ark igjen - kanskje ville jeg gjort like mange feil da. Personlige liker jeg serier som utvikler seg, med figurer som utvikler seg.

RedakTom
Dette er geniale tips, folkens! En av de beste Rogers Venner når det gjelder konkrete forslag. Gulløiens tips om Rom-mannen som var skeptisk til Liv der ute. Hehe. Jeg vet at det er mye forlangt å begynne helt fra bunnen igjen, Magne… Men jeg tror faktisk at det ville vært det som hadde gjort dette trykkbart.
Du har fått solide tips om hva folk gjerne kunne tenkt seg å se, ikke ett dårlig tips å spore, så det er bare å plukke fritt. Jeg tror at med mer spissede personligheter fra begynnelsen av, vil vitsene kunne fortelle seg selv og bli bedre. Så langt har vitsene vært litt generiske, fordi du ikke har funnet stemmene og personlighetene tydelig nok for deg selv. Skjønner du hva jeg mener?
Med tydeligere motsetningsforhold og gnisninger og klarere personlighetstrekk, vil det bli langt lettere å fortsette en stripeserie. Alle kan begynne en stripeserie. Og de 40- 50 første stripene gjelder ikke uansett, for da har man ikke funnet “nøkkelen”
Rogers Venner er et vanvittig bra redskap til å få på plass de tingene som man innerst inne kanskje merker er litt feil, men ikke helt klarer å sette fingeren på, noe disse kommentarene viser.
Oppsummering: Jeg ville begynt på nytt. Du har et av de beste konseptene jeg har sett på lenge. Du har ikke investert all verdens tid på det. Husk at Frode hadde serier på trykk i 17 år før han fikk suksess med Pondus. 18 striper er peanuts. Det er ingenting. Dersom du virkelig brenner for dette, og er interessert i å få dette opp å stå, så begynn på nytt. Det er nok tips her til å få dette magisk bra. Wax on, wax off!

Magne Taraldsen
Ja, jeg er helt enig i at dette er gulltips. Ja, det beste ville kanskje vært å begynne på nytt. Men i og med jeg har så mye å lære, tror jeg at jeg fortsetter å utvikle stripen på nettsiden min. På den måten får jeg inn en arbeidsdisiplin i å legge ut striper, samt jeg rett og slett for øving i å lage tegnserier, skape personligheter og få bedre timing. Så når jeg føler at jeg begynner å få kontroll på ting, kan jeg begynne historien på nytt og lage nye, og forhåpentlig bedre striper, og sende dem inn til redaktører.
Hvis jeg jeg begynner på nytt med en gang, mens jeg fremdeles sliter med grunnleggende mangler i konseptet, kan det jo hende at jeg gjør de samme feilene på nytt, eller gjør nye (dumme) feil. Jeg er blitt glad i ParaEtaten. Jeg liker å lage den, og liker å se den utvikle seg (nå er jeg på min fjerde story-arc). Jeg vil at den skal bli en serie som folk vil lese og like, samtidig som det må være en serie som jeg liker å lage. 

Gulløien
Kjære alle Rogersvenner. Noen tips. Frp og Bush mener vi ikke påvirker miljøet, men sikkert som at renta fyker oppover er at vi blir påvirket av miljøer. Det kan være jobben, skole, venne/ venninegjengen. Fritidssyslene osv. Ofte blir musikk, kunst, bøker, tegneserier o.l preget av de vi omgås og miljøet vi ferdes i. bevist eller ubevist. Ta jobben foreksempel. Enhver jobb har sine sjargonger som funker der. Den interne humoren i kameratflokken som bare dere forstår osv. Dette gir kred blant dine egne, men duger dårlig for de som ønsker at flere enn svigermor og kollegaer skal fatte interesse for det du gjør.
Å lage en stripeserie med handlinger fra revisor miljøet kan bli knakande artig for andre om det brukes tid til å finne ut hvordan de utenfor oppfatter det. Hva er allmenn kunnskap og hva er innternt? Når leksene er gjort kan du/ dere lage serier om tropiske sykdommer, virvelløsedyr og fotball. husk at et stødig fundament er viktig for å bygge videre ( hu den var fin)
Når det gjelder serien din Magne er jeg enig med RedakTom at du bør begynne på nytt. Og fortsette uten å gjøre grunnarbeidet skikkelig blir å gjøre seg selv en bjørnetjeneste. Så sant du ikke er glad i å gjøre bjørner tjenester.

Magne Taraldsen
Gulløien. Det jeg mener, er at jeg fortsetter å utvikle serien på nettet, dvs. utvikle timingsansen og figurenes personlighet og samspill. Og om jeg ikke begynner på nytt, altså tegner de første stripene på nytt i en forbedret utgave, så kan skape jeg et punkt der nye lesere kan hoppe inn. Superheltserier som Edderkoppen gjør det jo stadig vekk. Man trenger jo ikke å kjenne til hvordan Filip ble med i ParaEtaten. I stedet for å presentere figurene i egne striper kan jeg la leserne bli kjent med dem i en historie.

Gulløien
Den man elsker tukter man. Derfor vi har vært så hårde magne. Fordi vi vil at du skal lykkes og dermed skjenke oss i pondus.no en million slant eller ti når stripen kommer på trykk.

RedakTom
Slant er da penge-enheten i Zimbabwe, for de som måtte lure på det.

Simen
Og er verd 10 ganger så mye som engelske pund :)

Simen
Jeg gikk inn på paraetaten sine nettsider, og jeg må si at serien (dvs. skaperen) VIRKELIG har utviklet sluttpoengene sine :P jeg satt og leste igjennom, og kom ikke på før jeg var ferdig med alle at grunnen til at jeg var inne på denne siden var fordi serien var vist her på Rogers venner.
JEg følte det akkuratt som når jeg leser igjennom diverse tegneserier på Dagbladets tegneseriesider. Paraetaten er UTEN TVIL Rogers Venners hittil beste serie. Jeg morer meg virkelig når jeg leser den :)
Keep em coming Magne ;)


Magne Taraldsen
Tusen takk, Simen, det var hyggelige ord å høre. Eh, lese. Kommentarene jeg har fått hos Rogers Venner har hjulpet meg mye. Har pønsket mye på hvordan jeg kan gjøre serien bedre, og tilbakemeldinger som dine gir meg inspirasjon til å fortsette. Og etter en del eksperimentering i det siste skal jeg prøve meg på en liten relansering av serien 27. oktober. Før den tid vil det kommer noen striper i farger - som er nok et eksperiment.

Gulløien
Fint å lese at Rogersvenner har vært til nytte Magne og fint å se at folk fortsatt stikker innom. Det er aldri for sent å komme med kommentarer, tips og råd. Keep opp det arbeidet folkens.



Likte du serien?8 konger
Tips en vennTips en vennDel på FacebookDel på FacebookLegg til på NettbyLegg til på NettbyDel på twitterDel på twitter


17. februar 2009 kl. 23:00
Eiihhd!
0 konger
18. februar 2009 kl. 00:53
Dette er definitivt min favoritt blandt (til dags dato) det som har kommet ut her i Rogers veldig bra, veldig bra
0 konger
18. februar 2009 kl. 08:49
Simen skrev 18. februar 2009 kl. 00:53:
Dette er definitivt min favoritt blandt (til dags dato) det som har kommet ut her i Rogers veldig bra, veldig bra
Enig med Simen her! Denne serien er mer rock-steady enn et mutert nesehorn, penere enn Scarlett og smartere enn Paris. Digger det. n_n.
0 konger
18. februar 2009 kl. 09:16
Stilmessig er Paraetaten proff og polert. Sorthvittvalget virker vellykket, selv om jeg blir litt nysgjerrig på hvordan serien hadde sett ut i farger. Det er å gamble litt å velge sorthvitt i dag, siden de aller fleste aviser og tidsskrifter, for ikke å snakke om nettet - presenteres i farger. Spesielt en stripeserie. Men personlig er jeg glad i sorthvitt, og her er det forbilledlig løst med virkningsfull forenkling av figurene og ingen overlessing av detaljer.

Persongalleriet er spennende og tydelig etablert gjennom stripene vi får presentert her, og poengene sitter jevnt over godt.
0 konger
18. februar 2009 kl. 10:08
Wonder no more Romar:

http://www.paraetaten.no/2008/10/17/plopp/

I det siste har Paraetaten tatt en ny og veldig positiv vri rent teknisk gir noen eksempler:

En stripe med den nye tegnestilen:
http://www.paraetaten.no/2008/10/29/kontorplaner/
Litt mer detaljert men ikke overdrevent.

En stripe av de bedre rent fargeteknisk :
http://www.paraetaten.no/2008/10/31/megler/
0 konger
18. februar 2009 kl. 10:23
Niiice! *Bookmark* Denne skal jeg kose meg med
0 konger
21. februar 2009 kl. 00:58
Pluss: Meget bra tegnet, klokkeklar strek, befriende enkelt og fjellstø timing. Likevel savner min humor den siste prosenten med trøkk. Dønn profft, men nesten litt for Disneyharrmløst. Jeg kan ikke finne én eneste stripe som halter - det skal du ha, og det sier mye!
0 konger
14. april 2009 kl. 13:18
dette... dette var bra.. likte den veldig godt og gleder meg til å lese fler historier om hva som skjer med de paranormale
0 konger
1. juni 2009 kl. 21:59
Hei, folkens. Det er meg, Magne Taraldsen, som har laget ParaEtaten. Jeg vil bare si takk for alle de varme og konstruktive ordene. Det er kjempehyggelig og virkelig inspirerende. Jeg har tatt all kritikk alvorlig og håper virkelig at serien er bedre nå enn ved begynnelsen.
ParaEtaten er jo under konstant utvikling, og som Simen er inne på, er farger blitt en del av serien. Jeg er veldig interessert om hva dere syns om serien i svart-hvitt kontra farger? Gjør det ParaEtaten bedre eller verre? Er fargene unødvendige?
1 konge
3. august 2009 kl. 14:25
Nydelig strek!
1 konge
4. januar 2010 kl. 20:37
0 konger
Skriv en kommentar
For å kunne dele dine meninger med resten av gjengen, må du være innlogget.

Du kan også logge deg inn med din Facebookprofil, for å legge inn en kjapp kommentar. Prøv, da vel!

Til toppen