De 5

De 5 "beste" Cameron-filmene

Joakim 25. juni 2010 kl. 13:17 i Film

Selv om James Cameron sin siste film ”Avatar” har blitt en av historiens største suksesser, mener jeg personlig at en halvtimes episode av Paradise Hotel har mer underholdingsverdi. For makan til makkverk skal man lete lenge etter.

Det gjør ikke saken mye bedre at et samlet pressekorps blir blendet av det faktum at de neonglade pochahontas-smurfene er i 3-D, og gir den høye terningkast bare på grunn av det.
Derfor tenkte jeg å lage en topp 5 liste over filmene til en regissør som jeg misliker. Ja, nærmest hater. Men som dere ser på denne listen er det små glimmer av håp, selv for James Cameron.

 

5: Aliens


Nummer to i den lange rekken med det syrespyttende monsteret fra verdensrommet, og etter min mening en av de svakeste. Nerven og frykten fra den første har blitt erstattet med en orgie av action og over the top våpenteknologi-jokking. Men det er nok til å havne på femteplass på listen. Det var bare nesten at den ikke ble byttet med Piranha II: The spawning.


 

4: True Lies


Vi befinner oss fremdeles i "over-the-top" land (når gjør vi ikke det i James Cameron sin verden?) Men her gjøres det med et glimt i øyet. Denne filmen er faktisk ganske morsom, og det er bra, for hadde de gjort det som en rett frem actionfilm uten ironi, hadde den blitt grusom. Bill Paxton som liksom-agent er ubetalelig.


3: Abyss


Hva er det med Cameron og vann? Dette er vel kanskje den mest streite filmen hans, hvis vi ser bort i fra slutten. Det er også den første på denne listen som jeg faktisk liker. Første gangen jeg så den, var jeg rundt femten år, og trodde øynene skulle falle ut av hodet mitt. Heldigvis har jeg blitt smartere med alderen, men den holder seg noenlunde fremdeles.

 

2: Terminator

Camerons store gjennombrudd. Filmen som kostet i underkant av ti millioner dollar, spilte inn nærmere hundre. Og selv om man til tider kan se at den har hatt litt lavt budsjett, holder den hele tiden på spenningen. La grunnlaget for en hel haug med oppfølgere, og ikke minst en av filmhistoriens mest kjente catchfrases.

 

1 Tita....Neida Terminator 2

En klar vinner, og den eneste av hans filmer som jeg rett og slett digger. Ikke bare er filmen stor, timingen er perfekt. Effektene som kom på den tiden, kunne brukes for å få frem en av tidenes beste bad guys. T-1000. Her hjelper faktisk effektene historien fremover, ikke bare som i Avatar, der de er et påskudd for å skjule at historien ikke eksisterer. Scwarzenegger er på sitt beste, og hvem kan vel ikke bli rørt av slutten? Tommel opp. Geddit? Tommel opp.

 

Enig? Uenig? Kom gjerne med innspill i kommentarfeltet.
 



Likte du artikkelen$question$ 17 konger
Tips en vennTips en vennDel på FacebookDel på FacebookLegg til på NettbyLegg til på NettbyDel på twitterDel på twitter


Film uten Baller spesial: Being Human

Film uten Baller spesial: Being Human

Det velter en møkkabølge over oss. Vampyrfilmer. Vampyrer er i vinden som aldri før. Alt fra begredelig pubertetsfjas som Twilight-sagaen, til svensk kanonbra minimalisme som "La den rette komme inn. Vi har tittet på TV-serien "Being Human"
De verste - og beste treerne

De verste - og beste treerne

Å lage en trilogi er livsfarlig. De verste er de der premisset på treeren er så langt unna den første filmen at det bare blir flaut, Matrix anyone? Et triks er at alle tre filmene er planlagt fra første stund. Herer de beste og verste forsøkene.
Film med baller: Shutter Island

Film med baller: Shutter Island

Leonardo DiCaprio. Martin Scorsese. To navn som hver for seg er imponerende. Og som sammen krysser grensen over mot det trusefuktende. Vi har tatt en titt på deres hittil siste samarbeid, Shutter Island.
De 5 skumleste damene på film

De 5 skumleste damene på film

Vi menn kan være skumle på film, og det er vanligst at mannen er den slemme. Men når damer blir gærne, så skrur de ofte bryteren forbi elleve og opp på "utrolig sykt skummel!"
De 5

De 5 "beste" Cameron-filmene

Selv om James Cameron sin siste film ”Avatar” har blitt en av historiens største suksesser, mener jeg personlig at en halvtimes episode av Paradise Hotel har mer underholdingsverdi. For makan til makkverk skal man lete lenge etter.
Film med baller: The Collector

Film med baller: The Collector

Vi er ikke egentlig spesielt glade i skrekkfilmer her på bruket. Stor var derfor skepsisen da vi ble anbefalt en ny skrekkis av gutta bak Saw. Vi gløttet opp fra bak puta og fikk med oss The Collector.
25. juni 2010 kl. 15:34
Savner fantastiske Titanic på listen.

Og ja, jeg er seriøs. Filmen er briljant. Spesielt siste halvdel.
0 konger
25. juni 2010 kl. 16:14
Terminator 2 var en sykelig bra film, men personlig så ødela han gutten som hele tiden skulle skulle skrike og lage høye lyder med sin stemmeskifte stemme stort sett hele mitt minne om filmen.

btw endelig noen som skriver at Avatar ikke er gudelig!
0 konger
25. juni 2010 kl. 23:32 (Endret: 25. juni 2010 kl. 23:34)
Det er som jeg skulle sagt det sjæl - nei vent nå, det har jeg jo faktisk gjort:

Under diskusjonen som oppstod da du laget sak i april om den såkalte "Avatar 2"-traileren (som for øvrig garantert er bedre enn den faktisk kommer til å bli) skrev jeg følgedne om hva jeg mener om Cameron og hans filmer:

"Titanic"? Ja, desverre!
"Terminator"-filmene? Okei, under tvil!
"The Abyss"? Så langt derifra! Og det mente fakitsk publikum også, det var så vidt den gikk i overskudd den den gikk på kino, for pokker. 70 millioner doller og produksjonskostander + 10-12 millioner i PR og markedføring for en film som ikke spilte inn mer 90 millioner dollar på kino (altså gikk den ikke mer enn ca 10 mill i overskudd) er katastrofetall i Hollywood. I tillegg var innspillingen direkte helsefarlig. Nei, takke meg til "Ailen."

For øvrig er jo fire av Camerons filmer på premieredato rangert som "Tidenes dyreste film", og kun to av filmene hans tilhører ikke sci-fisjangeren, men mangler så absolutt ikke dyre effekter av den grunn. "True Lies" fikk jo sågar Oscar for "Beste visuelle effekter", og "Titanic" hadde i årvis toppplasseringen når det gjadlt tidenes dyreste enkeltscene. Scenen der båten blir delt i to og synker utgjorde fakitsk bortimot halvparten av filmens totale budsjett (inkl. lønnsutbetaligene)!

Dette sier jo sitt om hva Cameron foretrekker å holde på med, og det er strengt tatt bare Titanic, fordi den er basert på en sann historie, som har en historie av sikkelig kvalitet. Hvilket også er grunnen til at det er den eneste filmen i Camerons karriere som har fått noen annet enn tekniske "Oscar"-priser.

Jeg gjentar altså: Den eneste historien som holder høy kvalitet er den han har fått hjelp med! Tenk litt over det...


I tillegg slang jeg på følgedne om Avatar spesielt:

Det er jo nettopp det som er problemet - effektene, animasjonene og all teknikken skjuler det faktum at historien er syltynn, selv etter normale Hollywood-standarer. James Cameron er elendig til å fortelle historier, men en av verdens fremste filmatiske malere.[..]For det er tross alt en grunn til at denne parodi-trailer er blitt slik den er blitt. Den er jo lagd sånn nettopp for å belyse et under all teknologien og effektene er Avatar en høyst ordinær og uoppfinnsom film

Så du ser altså at jeg er ganske enig med deg - Avatar er en møkkafilm, Terminatorfilmene og Alien holder mål - True Lies glemte jeg faktisk i sammenhengen, men jeg er enig i at filmen er god, og jeg uenig med deg i at The Abyss er en god film - men det er også det eneste punktet vi er uenig på.

Og Titanic, til tross for at det er en såkalt "Jente-sippe-film" er en fantastisk film, og en film som absolutt burde vært på lista di - jeg ville kastet ut The Abbys ut av lista, skubbet Terminator-filmene et hakk ned og plassert Titanic helt på toppen - for når det er snakk om Camerons filmer, er det den som er den udiskutablet beste - og det at du utelater den er den eneste grunnen til at jeg ikke skal beskylde deg for plagiat, for ikke bare er meningene våre nesten identiske, ordleggingen er heller ikke ulik når det gjelder akkurat Avatar!

Men uansett, velkommen etter, Joakim - og jeg er glad jeg nå kan føre bevis, spesielt ovenfor B.H. Johansen, som ble litt - skal vi kalle det hissig - under forrige diskusjon for at det finnes folk som er enig med meg, selv innad i redaksjonen.

0 konger
27. juni 2010 kl. 02:15
Å komme og si at Avatar er dårlig greier er faktisk ganske latterlig..
Underholdningsverdien kan godt være subjektiv..
Men filmen som sådan, helt objektivt er ikke dårlig!

Og å komme og si at Paradise Hotel har bedre underholdningverdi (subjektivt eller ikke), det gjør at jeg ikke en gang gidder å lese artikkelen..

LATTERLIG å si!
2 konger
27. juni 2010 kl. 03:23
Jeg er ikke uenig med deg, Fatim.

Når det er sagt; "Natur"skildringene fra jungelen på planeten, er helt hinsides. Fremmed natur eller ei, fargevalgene og de blinkende lysende var så unaturlige, at de alene fikk meg helt ut av filmen. Det var så åpenbart at det var konstruert med tanke på 3D. Jeg har likt mange filmer som har hatt som primærmisjon å sette nye standarder innen spesialeffekter, men i Avatar ble det for søkt.

Man kan sikkert argumentere med at fargevalgene og de pulserende lysende ikke først og fremst skulle være realistiske, men symbolisere megasmurfenes forhold til, og opplevelse av naturens sjel osv. Fremstillingen er i så fall ikke bare over the top, men de burde spart på psykedelikaen, til hovedpersonen faktisk hadde lært seg å observere den...

Eller kort oppsummert, jeg ble rett og slett utrolig skuffet over Avatar. Har likt Cameron lenge, men dette var svakt..

PS Ble veldig glad med en gang jeg så listen, og så Aliens først. Så innså jeg at den ikke hadde toppplasseringen.. Dytt Aliens på topp, og rykk resten ett hakk ned, så har du listen min. DS

PPS Noen som har sett The A-team? I en scene, banker en av skuespillerne på tønner og spruter blåmaling over seg, og spør "Have you seen the blue man group?" I tekstingen, ble det til "Har du sett Avatar?" DDS
0 konger
ELI
ELI
Skroting
28. juni 2010 kl. 23:05
konge film for hjemmekinoen
0 konger
29. juni 2010 kl. 14:19 (Endret: 29. juni 2010 kl. 14:19)
Se denne kongelige anmeldelsen av Avatar.

http://www.youtube.com/v/uJarz7BYnHA

Samme mannen har evaluert de nyeste Star Wars-filmene. Anbefales på det sterkeste.
0 konger
29. juni 2010 kl. 14:22
For dere som ikke har sett Avatar Roleplay. Veldig artig!

http://www.youtube.com/v/yk2vR8w2sjc
1 konge
30. juni 2010 kl. 02:55
Titanic: Flott fremstilling av en historisk hendelse, og mye mer realistisk og korrekt (hvis man ser bort fra kjærlighetshistorien i filmen) enn mange andre "based on a true story"-filmer. Filmen greier i mye større grad enn en dokufilm å vise også andre sider ved forliset enn det rent faktamessige, samtidig som skipet og selve forliset er rimelig historisk korrekt fremstilt.

Avatar: Temaer: Bærekraftig utvikling, urbefolkningspolitikk (les: behandlingen av urfolk opp gjennom historien og i dag) og evnen til å se ting fra andre, kanskje uønskede, synsvinkler.
I teorien er det ingen fysiske lover som hindrer oss i å reise i opp i mot lysets hastighet, og så fremt menneskeheten ikke utsletter seg selv med det første er sannsynligheten stor for at vi i fremtiden vil komme til å reise til en annen planet i et annet solsystem (nærmeste stjerne ligger 2 lysår fra oss). Når vi en gang gjør dette, vil jakten på ressurser være en viktig grunn, og hvis det finnes viktige ressurser på planeten, vil nok utvinning av denne stå høyt på prioriteringslisten for en slik ferd. Hvis vi legger til grunn teorien om at "liv vil oppstå så fremt det finnes forhold for det", er det stor sannsynlighet for at vi vil treffe på levende vesener på en jordlignende planet/måne. Altså er storyen i Avatar hverken usannsynlig eller tynn, men temaet for filmen er, som i Titanic, ikke den overliggende kjærlighetshistorien, men den mer grunnleggende bakgrunnshistorien i filmen.

Dette er det som gjør Titanic og Avatar til gode filmer, fordi de faktisk forteller viktige historier, i motsetning til de fleste andre filmer innenfor de respektive sjangrene.

PS: Fargene i Avatar er på ingen måte usannsynlige. Hvis man ser rundt i naturen her på jorda vil man finne flere eksempler på planter og vesener med sterke farger og selvlysende. Hvorfor skulle ikke dette kunne være kommet mye lengre på en annen planet? En annen planet vil jo selvsagt arte seg helt annerledes en vår, og grunnen til at Pandora på mange måter er så lik jorda skyldes dels mangel på fantasi, og dels at likhet med jordiske vesener gjør animasjonsarbeidet enklere, med tanke på bevegelser m.m.

Min mening blir da at begge disse to filmene fortjener en plass på lista, om ikke nødvendigvis øverst. At Joakim og andre med ham har bestemt seg for å mislike dem har ikke jeg noen kur mot, men de er begge to svært gode filmer. Punktum.
0 konger
30. juni 2010 kl. 16:48 (Endret: 30. juni 2010 kl. 16:48)
jbangj skrev 29. juni 2010 kl. 14:22:
For dere som ikke har sett Avatar Roleplay. Veldig artig!

http://www.youtube.com/v/yk2vR8w2sjc
Høhø. Lurer på hvorfor det bare var 4 forskjellige personer der
0 konger
30. juni 2010 kl. 17:13
Avatar har kanskje ikke den beste historien, men den er likevel verdt å se. Effektene veier jo selvfølgelig litt opp for historien som ikke er helt på toppnivå, synes i hvert fall jeg.

Og selv om det er mye romanse i Titanic, så synes jeg den fortjener førsteplassen, i det minste en plass på lista. Selv den dag i dag er det en av de beste filmene jeg har sett.
0 konger
Skriv en kommentar
For å kunne dele dine meninger med resten av gjengen, må du være innlogget.

Du kan også logge deg inn med din Facebookprofil, for å legge inn en kjapp kommentar. Prøv, da vel!

Til toppen